Głos bez emocji? Sprawdź przyczyny, poznaj ćwiczenia!

Głos bez emocji? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Nasz układ nerwowy został zaprojektowany w taki sposób, aby przekazywać stan emocjonalny za pomocą głosu. Zwróć uwagę, że kilkumiesięczne niemowlę w inny sposób płacze, kiedy jest zmęczone i chce zasnąć, inaczej, kiedy jest zdenerwowane, bo coś go boli, a jeszcze inaczej, kiedy się niecierpliwi, bo jest głodne…

W kolejnych etapach rozwoju doskonalimy umiejętności wyrażania emocji naśladując najbliższe otoczenie. W późniejszym okresie, za pomocą głosu, przekazujemy innym cały przekrój emocji i stanów, które nam towarzyszą: radość, zaskoczenie, zmęczenie, niepokój, smutek, złość, sarkazm… To dlatego rozmawiając z kimś przez telefon, nawet jeśli nie znamy tej osoby, natychmiast jesteśmy w stanie określić w jakim jest nastroju.

Kiedy głos i emocje nie idą w parze…

Często zdarza się tak, że ekspresja emocji w głosie jest ograniczona lub prawie w ogóle jej nie ma. Bywa też tak, że blokady emocjonalne doprowadzają do pojawienia się nawykowych napięć w okolicach krtani i gardła, a to utrudnia lub uniemożliwia swobodne posługiwanie się głosem. Do najczęstszych przyczyn takiego stanu rzeczy zalicza się:

  • Ciągłe bycie napominanym w dzieciństwie. (Bądź cicho bo dostaniesz lanie, chłopaki nie płaczą, nie krzycz, złość piękności szkodzi, przestań wrzeszczeć). Niestety, zachowania, które są lub wydają się niezbędne do przeżycia we wczesnym dzieciństwie, mogą się przerodzić w destrukcyjne nawyki w wieku dorosłym.
  • Przystosowanie się do presji środowiskowych. (Np. nawykowe wypieranie z siebie złych emocji ze względu na przekonanie, że złość, smutek czy gniew są złe. Z tego powodu pojawia się chęć przeżywania tylko tych pozytywnych i miłych emocji jak miłość, radość, zadowolenie, a kiedy pojawiają się negatywne, jak potrzeba płaczu – to zamiast je wyrazić, tłumimy je i wypieramy, a nawet ukrywamy przed samym sobą).
  • Chęć utrzymywania dobrych relacji z innymi za wszelką cenę. (Strach przed powiedzeniem niewłaściwej rzeczy, silne pragnienie uniknięcia konfliktu).

Czy głos bez emocji to zdrowy głos?

Niestety nie. Powyżej opisane sytuacje prowadzą do nawykowych napięć w obszarze gardła i krtani. Kiedy nie dopuszczamy do siebie pewnych emocji lub zamykamy się na nie, to usztywniamy ciało, spłycamy oddech, gardło się zaciska, a mięśnie twarzy się napinają. Strach może spowodować uniesienie krtani w górę, a w wyniku tego dochodzi do podniesienie wysokości głosu (głos staje się wyższy, czasami dziecinny lub piskliwy). To może prowadzić do zaburzeń głosu, o których więcej dowiesz się tutaj.

“Ludzki głos jest organem duszy” – Henry Wadsworth Longfellow

Jeśli uważasz, że w Twoim głosie brakuje emocji, albo po prostu chcesz poznać ciekawe ćwiczenia, które mogą się dla Ciebie okazać pomocne, to zapraszam do praktyki.

Ćwiczenie 1. Daj sobie prawo do przeżywania emocji.

Swobodne wyrażanie emocji jest podstawą jeśli chodzi o zdrowy głos. Pamiętaj, że nie ma dobrych i złych emocji. Dostęp do każdej z nich jest ważny. Dlatego nie bój się i nie wstydź wyrażać złości, żalu, a nawet rozpaczy. W dłuższej perspektywie jest to znacznie lepsze niż tłumienie emocji. Pamiętaj, że “gryzienie się w język”, zamiast powiedzenia, co naprawdę myślisz i co czujesz, jest niekorzystne dla Ciebie, a tym samym dla Twojego głosu.

Zastanów się czy są u Ciebie jakieś emocje, których nie dopuszczasz do głosu. Jeśli tak, to co to za emocje? Dlaczego ich nie okazujesz?

Zwróć szczególną uwagę na płacz. Wg wielu badań płacz jest najlepszym sposobem na zmniejszenie napięcia. Płacz połączony z emocjami (czyli prawdziwy, głęboki szloch) przynosi więcej korzyści, niż gdy z naszych oczu jedynie cieknie woda. Takie łzy zawierają hormony stresu, a podczas płaczu, skutecznie oczyszczamy nasze ciała z nagromadzonych toksyn. Wielu terapeutów zachęca swoich pacjentów do płaczu, aby zachować zdrowie i uwolnić stres. Być może czasami warto się rozluźnić i po prostu sobie popłakać?

głos i emocje

Ćwiczenie 2. Wyrażaj emocje w sposób bezpieczny dla innych i siebie.

Naucz się otwarcie mówić o tym, co czujesz, ale nie atakuj innych. Podstawowym błędem, który popełniamy, kiedy czujemy gniew jest obwinianie drugiej osoby za to co czujemy. Pamiętaj. Nigdy nie oskarżaj drugiej strony. Dlaczego? Bo ona ma wtedy dwa wyjścia: wziąć to do siebie lub odrzucić i zignorować.

Jak w takim razie należy postępować? Wyrażając swoje uczucia w pierwszej osobie, np.: czuję smutek, wściekłość, złość. Dzięki temu łatwiej zdajemy sobie sprawę z tego, że to my jesteśmy odpowiedzialni za własne uczucia, że mamy wpływ na to, co czujemy oraz na nasze nastawienie i reakcje. Natomiast mówiąc: złościsz mnie, irytujesz mnie, wywołujesz we mnie lęk, automatycznie przenosimy odpowiedzialność za nasze uczucia na rozmówcę.

W komunikacji nie chodzi o to, aby postawić na swoim, ale żeby wyrazić siebie. Jeśli nie wypowiadamy i wyrażamy naszych uczuć, to równocześnie nie potrafimy usłyszeć tego, co inni mają nam do powiedzenia.

głos i emocje

Ćwiczenie 3. Poznaj lepiej swój głos. Bez emocji się nie obędzie ;).

Intencją tego ćwiczenia jest odkrywanie informacji o sobie. To przyspieszy Twoją podróż do autentycznego, swobodnego i naturalnego głosu. Pamiętaj, że nie ma dobrych ani złych odpowiedzi. Odpowiedzi zapisz w swoim ulubionym notesie.

  1. Zastanów się, jakie osobiste doświadczenia wpływają na jakość Twojego głosu. Pomyśl o takich czynnikach jak miejsce, w którym się wychowałeś, rodzice, rówieśnicy.
  2. Odkrycie autentycznego głosu jest nierozerwalnie związane z byciem sobą. W jakim stopniu jesteś sobą na świecie? Czy nie boisz się pokazywać innym jaki jesteś naprawdę?
  3. Jak radzisz sobie z konfliktami? Konfrontujesz się z nimi, wybuchasz, ukrywasz w sobie, a może jeszcze coś innego? Jak czuje się Twoje gardło podczas konfliktów?
  4. Czy podczas dorastania byłeś nagradzany za wyrażanie siebie? Czy mówiono Ci, że lepiej, żebyś się nie odzywał?
  5. W jaki sposób rozładowujesz emocje? Czy przychodzą Ci do głowy jakieś sposoby na wyrażanie uczuć, które mógłbyś wcielić do swojego życia?
  6. Czy potrafisz szczerze i otwarcie mówić co myślisz i czujesz, tak aby nie ranić innych?
  7. Czy umiesz wyrażać wszystkie swoje uczucia, nawet te negatywne (np. złość) w taki sposób, że inni nie czują się przez Ciebie oskarżani?
  8. Czy potrafisz odmówić koleżance, przełożonemu, partnerowi, kiedy czujesz, że naprawdę nie chcesz czegoś zrobić?
  9. Czy potrafisz bronić swoich praw i przekonań, tak aby nie naruszyć godności innych a jednocześnie zachować szacunek do siebie?
głos i emocje

Ćwiczenie 4. Zastosuj afirmacje dotyczące głosu i emocji

Wybierz jedną z tych afirmacji, która do Ciebie najbardziej przemawia. Powtarzaj ją ją każdego dnia. Najlepiej na głos. Możesz ją zapisać w jakimś ważnym dla Ciebie miejscu.

Afirmacje są dość kontrowersyjnym tematem, ale z doświadczenia wiem, że wielu osobom pomagają. Oto wiadomość, jaką kiedyś dostałam od bardzo zaangażowanej w ćwiczenia osoby, której poleciłam, aby spróbować afirmacji.

Sądzę, że 5 afirmacji które Pani mi zapisała znacząco mi pomogły i pomagają dalej w kwestii głosu.

Poniżej przedstawiam afirmacje autorstwa Louis L. Hay.

  • Wolno mi wypowiadać się w swoim imieniu.
  • Jestem teraz pewny w wyrażaniu siebie.
  • Porozumiewam się w sposób pełny miłości.
  • Głośne mówienie nie jest niczym złym.
  • Wyrażam swoje „ja” swobodnie i radośnie.
  • Wypowiadam swoje zdanie z łatwością.
  • Wyrażam swoją twórczość.
  • Chcę się zmienić.
  • Jestem bezpieczny.
  • Wierzę, że życie stoi przede mną otworem.
  • Chcę żyć spokojnie i w wewnętrznej harmonii.
  • Wolno mi prosić o wszystko, czego potrzebuję.
  • Bezpiecznie jest wyrażać swoje zdanie.
  • Jestem w zgodzie z sobą.
  • Mam przyrodzone prawo żyć swobodnie pełnią życia.
  • Zasługuję na miłość.
  • Decyduję się żyć pełnią życia.

*Jeśli nie wierzysz w moc afirmacji lub nie podoba Ci się to ćwiczenie, to po prostu go nie wykonuj. Jeśli jednak uznasz, że może być pomocne i chcesz spróbować – zrób to. Do Ciebie należy decyzja. Możesz też stworzyć też swoją własną afirmację skierowaną do Twojego głosu. Warunek jest jeden – ważne, żebyś w nią uwierzył.

Z głosem bez emocji często wiąże się mówienie cicho. Jeśli jesteś ciekaw, co robić, żeby mówić głośniej, to kliknij tutaj, żeby poznać odpowiedź.

Jeśli uważasz, że ten tekst jest wartościowy i może pomóc innym, to przekaż go dalej. Bardzo możliwe, że ktoś z Twoich znajomych zastanawia się z czego wynika głos bez emocji. Dziękuję!

Literatura
DeVore K, Cookman S. The Voice Book: Caring For, Protecting, and Improving Your Voice. Chicago Review Press 2009.

Hay LL. Możesz uzdrowić swoje życie. Medium 1998.