Jak mówić głośniej? Poznaj 4 skuteczne ćwiczenia

W tym artykule dowiesz się z jaką głośnością należy rozmawiać podczas zwykłej konwersacji oraz sprawdzisz, czy potrzebujesz popracować nad mówieniem głośniej. Ponadto, poznasz przyczyny, które odpowiadają za mówienie cicho. Pokażę Ci również przykładowe ćwiczenia, które odpowiadają na tytułowe pytanie, które brzmi: “Jak mówić głośniej”.

Głośność i melodyjność to dla mnie dwie najbardziej fascynujące cechy głosu. Poziom głośności przekazuje siłę naszych uczuć, stopień pewności siebie oraz to, czy czujemy się komfortowo z ludźmi znajdującymi się obok. Z punktu widzenia charyzmy i wystąpień publicznych (prowadzenia wykładów, udzielania wywiadów, sprzedaży produktów i usług) energiczna, głośna wypowiedź zapewnia wiarygodność mówcy i jest kojarzona z autorytetem, entuzjazmem i pewnością siebie. Odwrotny efekt w takich sytuacjach wywołuje mówienie cicho, które może być odbierane jako brak pewności siebie, niezdecydowanie oraz brak wiary w to, o czym się mówi.

Jak głośno mówić podczas zwykłej rozmowy?

Głośność w naturalny sposób zmienia się w zależności od naszego samopoczucia, odległości między nami a naszym rozmówcą i relacji, jaka jest między nami a osobą, z którą rozmawiamy. Zwróć uwagę, że zwykle, kiedy jesteśmy z ukochaną osobą, to używamy miękkiego i delikatnego głosu. Natomiast, kiedy jesteśmy zdenerwowani lub chcemy kogoś zawołać, to automatycznie podnosimy głos.

W zwykłej, konwersacyjnej rozmowie należy wystrzegać się mówienia podniesionym głosem (chyba, że jest to kłótnia), ponieważ taki styl mówienia wysyła komunikat, że mówca jest agresywny i nieprzyjemny. Ponadto głos, który jest zbyt głośny utrzymuje ludzi w dużej odległości emocjonalnej, czyli stwarza dystans. Jeśli chodzi o codzienną konwersację, to wystrzegaj się też mówienia za cicho. Osoba, która mówi za cicho może całkowicie utracić uwagę słuchacza. Jeżeli słuchacze wyglądają na znudzonych, nieuważnych lub się wiercą, to może to oznaczać, że mówisz za cicho.

Dla zwykłej rozmowy prawidłowa głośność wynosi 60-70 dB. Wtedy mowa nie jest ani za cicha, ani za głośna.

Aplikacja, dzięki której sprawdzisz jak głośno mówisz

Jeśli chcesz, to sprawdź jak to wygląda u Ciebie. Zainstaluj na smartfonie bezpłatną aplikację do pomiaru głośności głosu, np. „Sound Meter”. Zajmie Ci to dosłownie chwilę. Dzięki aplikacji określisz średnią intensywność swojego głosu na podstawie czytania tekstu lub po prostu mówienia czegokolwiek przez jedną – dwie minuty. Sprawdź jaki jest Twój wynik. Średni poziom poniżej 55 dB oznacza, że powinieneś zwiększyć głośność, a wartości powyżej 80 dB oznaczają, że mówisz trochę za głośno. (Jeśli nie wiesz jak pobrać taką aplikację i jak sprawić, żeby pokazała średni poziom Twojej głośności, to poproś o pomoc kogoś z rodziny lub znajomych).

Czy powinieneś popracować nad mówieniem głośniej?

Wykonaj poniższy test, który pomoże Ci określić, czy potrzebujesz popracować nad głośnością.

Przy poniższych stwierdzeniach zaznacz Prawda (P) lub Fałsz (F).

  1. Ludzie rzadko proszą mnie o powtórzenie. P/F
  2. Ludzie rzadko proszą mnie o mówienie głośniej. P/F
  3. Podczas rozmowy ze znajomymi, mówię tak samo głośno jak inni uczestnicy. P/F
  4. Ogólnie rzecz biorąc jestem zadowolony/zadowolona z mojego poziomu głośności. P/F
  5. Mówię odpowiednio głośno w zależności od sytuacji, w której się znajduję. P/F

Jeśli przy każdym z powyższych stwierdzeń brzmi Prawda (P), to oznacza to, że mówisz odpowiednio głośno. Jeśli przy minimum jednym stwierdzeniu Twoja odpowiedź to Fałsz (F), to prawdopodobnie potrzebujesz popracować nad głośnością.

Co ogranicza głośne mówienie?

Zanim zaczniesz ćwiczyć zastanów się w jakich momentach najczęściej słyszysz: powtórz jeszcze raz, mów trochę głośniej… Czy to ma związek z miejscem, w którym się znajdujesz? Być może pracujesz w miejscu, w którym jest ciągły szum lub hałas w tle?

Jeśli nie, to sprawdź, co jeszcze może Ci utrudniać głośne mówienie:

  • Nieprawidłowy oddech. Głos nie może ujawnić w pełni swoich możliwości, jeśli jego podstawową siłą nie jest swobodny, uwolniony oddech. Ćwiczenia oddechowe pomogą Ci w głośniejszym mówieniu.
  • Nieprawidłowa artykulacja, niewyraźna mowa. Artykulacja i głośność idą w parze. Jeśli nie wymawiasz prawidłowo głosek, a chcesz mówić głośniej, to zacznij od ćwiczeń poprawnej wymowy.
  • Zbyt małe otwieranie ust podczas mówienia. Osoby, które mamroczą lub mówią zbyt cicho zwykle nie otwierają wystarczająco ust podczas mówienia. Czy tak jest w Twoim przypadku? Spójrz na siebie w lustrze podczas mówienia i sprawdź czy swobodnie otwierasz usta.
  • Kontrola/ Lęk. W dzieciństwie często rodzice napominają dzieci: bądź cicho, nie mów tak głośno, nie krzycz. Czy boisz się mówienia głośno, żeby ktoś nie pomyślał, że zachowujesz się niegrzecznie lub obawiasz się, że mówiąc głośno stracisz kontrolę?
  • Brak pewności siebie/Nieśmiałość. Być może nie mówisz odpowiednio głośno ze względu na negatywne przekonania na swój temat. Kiedy nie mamy pewności, że to co mówimy jest ciekawe i interesujące, to mówimy cicho, a głos jest wycofany. W takim wypadku, oprócz ćwiczeń logopedycznych, potrzebna jest praca nad asertywnością i poczuciem własnej wartości.

Jak mówić głośniej – rady ekspertki

Jo Estill (1921 – 2010), wokalistka, nauczycielka głosu, badaczka, twórczyni metody Estill Voice Training w wieku 70 lat podczas swojego przemówienia na jednej z prelekcji powiedziała: „W ostatnim tygodniu w Londynie na Międzynarodowej Konferencji miałam możliwość nauczyć innych czegoś ważnego (…). Pozwoliłam uczestnikom na 10 minut krzyczenia: ‘Hej! Ty!’ z jednoczesnym wymachiwaniem ręką, a oni zauważyli siłę, jaką daje to ćwiczenie i bardzo im się to podobało. Przez resztę tygodnia uśmiechali się kiedy mnie widzieli, bo dałam im przyzwolenie na krzyk.

Pierwszą, rzeczą, którą robi dziecko jak przychodzi na świat jest krzyk, a później mówimy temu dziecku, żeby się zatkało, nie robiło hałasu, mówimy „Twój krzyk doprowadza mnie do szału”, „przestań krzyczeć”, i zaczynamy wtedy myśleć, że nasz głos jest zły, a to wprowadza nas w głębsze kłopoty, bo zaczynamy myśleć, że nasz głos wewnętrzny, czyli to jacy jesteśmy w środku też jest złe. Później w wieku 35 lat musisz przemówić przed radą szkoły, albo w innym miejscu, i jesteś przerażony (…). Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy robić z naszymi dziećmi jest to, żeby wziąć je każdego dnia o 17.00 na ganek i pozwolić im krzyczeć. I jeszcze bić im brawo, mówić „świetnie! usłyszeli Cię pod drugiej stronie ulicy! 2 bloki dalej i z drugiej strony!”. Pokaż wszystkim na świecie jak piękni są w środku, ponieważ jeśli wiedzą, że są piękni w środku, to nie ma nic o czym nie mogliby marzyć lub czego nie mogliby robić. I to jest to co, chcę, żebyście robili”.

Zastanawiasz się jak mówić głośniej? Poznaj 4 skuteczne ćwiczenia!

Ćwiczenie 1. Zagłuszanie.

Zagłuszanie za pomocą słuchawek i muzyki sprawia, że nie słyszysz swojego głosu, dlatego wyzbywasz się swoich barier. To ćwiczenie, którego nie trzeba wielokrotnie stosować. Wystarczy je zrobić kilka razy, żeby wyrobić tzw. pamięć mięśniową. Jest to ćwiczenie, które bardzo lubię, bo często daje natychmiastowe efekty. Możesz spróbować zrobić je indywidualnie, ale najlepiej z pomocą drugiej osoby.

Podłącz słuchawki do laptopa lub smartfona, włącz muzykę i poproś kogoś, żeby w pewnym momencie zwiększył głośność podczas Twojego czytania (lub zrób to sam). Nagraj ten fragment na dyktafon i porównaj z poprzednią wersją lub zapytaj osoby, która Ci pomaga, czy czytałeś głośniej.

Ćwiczenie 2. Przedłużanie ‘wwww…’.

Po wykonaniu tego ćwiczenia głos jest natychmiast głośniejszy i wytwarzany przy mniejszym wysiłku.

Instrukcja:

a) Przeczytaj tekst, który znajduje się w pierwszej chmurce.

b) Za drugim razem podczas czytania zamiast słów podstaw przedłużone/w/. Zauważ jak ściana brzucha wciąga się do środka podczas przedłużania ‘w’ i rozluźnia za każdym razem kiedy bierzesz wdech. Możesz poczuć delikatne wibracje/swędzenie na wargach.

c) Za trzecim razem przeczytaj głośno ten sam tekst jeszcze raz. Zauważ, że teraz głos jest dźwięczny i bardziej ekspresyjny.

W ćwiczeniu wykorzystałam fragment utworu Wojciecha Młynarskiego “Daj des”.

Ćwiczenie 3. Podnoszenie krzesła wraz z ciężarem swojego ciała.

Usiądź na krześle i włóż dłonie pod siedzisko po obu stronach. Licz do dziesięciu – jednocześnie próbując podnieść krzesło do góry podczas liczenia. Oczywiście nie będzie to możliwe. Wysiłek mięśni spowoduje, że Twój oddech stanie się głębszy. Zwiększy się też siła wibracji strun głosowych (w języku medycznym – fałdów głosowych). W rezultacie zaczniesz mówić mocniejszym głosem. Powtórz czynność liczenia i podnoszenia się 2-3 razy. Czy słyszysz, że mówisz trochę głośniej?

Ćwiczenie 4. Hej! Ty!

Wypróbuj ćwiczenie, które zaproponowała Jo Estill. Wykonaj je w miejscu, gdzie czujesz się swobodnie (podwórko, pole, łąka, puste mieszkanie).

Wołaj: „Hej! Ty!” z wymachiwaniem ręką – tak jak podczas gry w tenisa albo uderzania w worek treningowy. Pomyśl, że wołasz kogoś, kto jest bardzo daleko.

 

P.S. Od dziś zacznij sobie dawać przyzwolenie na mówienie głośno.

P.S. 2. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak być bardziej charyzmatycznym mówcą, to przeczytaj mój ostatni wpis.

P.S. 3. Teraz czas na odprężenie :) Posłuchaj piosenki Wojciecha Młynarskiego “Daj des”, której fragment wykorzystałam w ćwiczeniu drugim.

 

Literatura:

Boone R.D. Is your voice telling on you. Plural Publishing, Inc. 2016.

Meynadier Y, El Hajj A, Pitermann M. Estimating Vocal Effort from the Aerodynamics of Labial Fricatives: A Feasibility Study. Journal of Voice 2017, 32(6): 771.e15–771.e24.d

Czy już wiesz co robić, żeby mówić głośniej? Które ćwiczenia najbardziej Ci się podobają? Podziel się ze mną swoimi spostrzeżeniami w komentarzu!

Jeśli lubisz czytać moje wpisy, to udostępnij je innym. Dziękuję! :)

Pobierz darmowy fragment książki “głos jak dzwon”

 

 

KSIĄŻKA

57
  • + przesyłka – Pocztex 48 – 9,99 zł
  • WYSŁKA W CIĄGU 2-3 DNI ROBOCZYCH

KSIĄŻKA + KURS ONLINE

̶4̶5̶4̶ 397
  • Książka w cenie kusru!
  • Darmowa wysyłka książki!
  • Kurs dostępny natychmiast po zakupie

KURS ONLINE

397
  • Kurs dostępny natychmiast po zakupie