Jak być charyzmatycznym mówcą?

Jak przekonują naukowcy każdy z nas jest w pewien sposób bardziej lub mniej charyzmatycznym mówcą i każdy może stać się w tym jeszcze lepszy. Dlaczego warto poświęcić swój czas, żeby być charyzmatycznym mówcą?

Osoby, które skutecznie wykorzystują swoją charyzmę mają przewagę na wielu polach. Charyzmatyczna dyskusja czy przemowa prowadzi do tego, że lepiej zapamiętujemy informacje – dzięki temu uczniowie charyzmatycznego nauczyciela mają szanse nauczyć się więcej. Co więcej, charyzmatyczny mówca jest bardziej wiarygodny, a to zwiększa jego szanse na sprzedaż oferowanych produktów i usług. Wiarygodność daje też lepsze szanse w zabieganiu o pieniądze i zachęcaniu innych do inwestowania w swoje pomysły. Udowodniono, że charyzmatyczni mówcy są lepszymi liderami, zwiększają zarobki firmy, a w dodatku mają większe szanse u nieznajomych, ponieważ więcej osób będzie chciało umówić się z nimi na pierwszą randkę

Zasada 7-38-55. Prawda czy fałsz?

Pierwsze głośne badania na temat komunikacji zaczęły się pojawiać pod koniec lat 60 XX wieku, kiedy Albert Mehrabian opublikował 2 publikacje, na podstawie których sformułował słynną zasadę 7-38-55. Według niej za przekaz w komunikacji miałyby odpowiadać w 55% ruchy ciała (głównie mimika twarzy), w 38% brzmienie głosu, i tylko w 7% treść wypowiedzi. To badanie jest często przytaczane przez specjalistów od wizerunku i komunikacji. Przez długi czas żyłam w przekonaniu, że rzeczywiście tak jest. Jednak jakiś czas temu sięgnęłam do źródła i dowiedziałam się, że ta zasada dotyczyła jedynie komunikacji postaw i uczuć (a nie ogólnie całej komunikacji). Ponadto kilka późniejszych badań zaprzecza temu, żeby rzeczywiście tak miało się to rozkładać procentowo. Wygląda jednak na to, że w komunikacji najważniejszy jest sens naszych słów.

Mimo wszystko, wiele prac, które powstawały w kolejnych latach aż do chwili obecnej dowodzi, że brzmienie głosu jest ważne i ma duży wpływ na to jak postrzegają nas inni. Dobrą wiadomością jest to, że nad głosem można pracować i zdecydowanie warto poświęcić na to swój czas. Przekonują o tym również autorzy wielu książek biznesowych, marketingowych oraz poruszających zagadnienia komunikacji.

Jak mówić, żeby być charyzmatycznym mówcą?

W 2016 roku zespół naukowców z Danii i Szwecji zbadał, co sprawia, że Steve Jobs jest uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej znanych mówców wszechczasów.

Poruszające przemówienie Steve`a Jobsa wygłoszone podczas zakończenia roku na Uniwersytecie Stanforda w 2005 roku.

Wg naukowców, na podstawie analizy komputerowej kilku przemówień Steve`a Jobsa, należy używać różnorodnych cech głosu i ciągle je zmieniać w elastyczny sposób. Chodzi o takie cechy głosu jak wysokość, głośność, tempo i rytm. Dzięki mówieniu raz wyżej – raz niżej, raz głośniej – raz ciszej, raz szybciej – raz wolniej w wypowiedzi jest ciągły ruch, który przyciąga uwagę słuchaczy. Różnorodność i zmienność jest kluczem dla charyzmatycznego głosu, którego dobrze się słucha.

Jeśli chcesz mówić w interesujący sposób, to jak ognia unikaj mówienia w monotonny, jednostajny sposób. Mówienie bez modulacji głosu – ciągle na tej samej wysokości, bez zmiany głośności i tempa usypia i zdecydowanie nie jest interesujące.

Naukowcy pokazują różnicę między bardziej, a mniej charyzmatycznym mówcą na przykładzie różnicy między Formułą 1 a zwykłym ruchem drogowym.

jak prowadzić negocjacje

a) charyzmatyczny mówca – Formuła 1

wystąpienia publiczne

b) mniej charyzmatyczny mówca – zwykła jezdnia

Autorzy badania wyjaśniają, że Formuła 1 jest bardzo dynamiczna i zmienna, składa się z krótkich sekcji, przerw i obejmuje dużą liczbę istotnych elementów lub zdarzeń. Przeciwieństwem jest zwykły ruch uliczny, który jest powolny, silniej uporządkowany i jednolity.

Ponadto autorzy badania sugerują, że aby inni słuchali nas z zapartym tchem należy:

  • Dzielić wypowiedzi na małe fragmenty składające się z tylko kilku słów i energicznie je wypowiadać z krótkimi przerwami na oddech pomiędzy.
  • Unikać używania długich pauz oraz pauz wypełnionych „eee”, „hmm”, „yyy”.
  • Podkreślać ważne informacje (szczególnie liczby)
  • Zmieniać zakres wysokości dźwięków i poziomu głośności.

Jak mówić, żeby wygrać?

W jednym z najnowszych eksperymentów na temat charyzmy w głosie wzięło udział 12 przedsiębiorczych osób. Ich zadaniem było przedstawienie swojego pomysłu na biznes grupie 98 słuchaczy. Zadaniem badaczy było sprawdzenie, którzy mówcy są najbardziej przekonujący i mają największe szanse na zachęcenie innych do inwestowania własnych pieniędzy w prezentowaną firmę lub pomysł. Trudność polegała na tym, że słuchacze byli zamknięci w osobnym pomieszczeniu i nie mogli zobaczyć mówców – mogli jedynie usłyszeć ich głos płynący z głośnika.

jak mówić przekonująco

Innowacyjne laboratorium w Danii

Badanie potwierdziło, że pełny, donośny głos oraz zmienność wysokości głosu działają na korzyść mówcy, zwiększając jego powodzenie. Wszystko co równe i monotonne, jest postrzegane jako mniej charyzmatyczne, a wtedy szanse na powodzenie maleją.

Czy z radiowym głosem trzeba się urodzić, czy można go wyćwiczyć?

Nie mam wątpliwości, że talent ma duże znaczenie w każdej dziedzinie życia, również w karierze radiowej. Ale ćwiczenia… mogą wiele wskórać. Potwierdza to hiszpańskie badanie, które ukazało się w 2018 roku w czasopiśmie naukowym Journal of Voice. W badaniu wzięło udział 76 młodych dziennikarzy. Zanim przeprowadzono właściwy eksperyment zbadano jakie są główne trudności w posługiwaniu się głosem młodych dziennikarzy. Naukowcy ustalili, że są to: brak koordynacji oddechowej, za szybkie tempo mowy, monotonny głos, powtarzające się wzorce intonacji, nieprawidłowa artykulacja. Następnie przystąpiono do właściwego eksperymentu, który opisuję poniżej.

Studenci wzięli udział w treningu głosu, który składał się z 11 spotkań (czas trwania całego treningu w sumie wyniósł 30 godzin zegarowych). Podczas treningu badani pracowali nad trzema obszarami głosu – pierwszy to oddychanie i artykulacja, druga część dotyczyła głośności, wysokości i jakość głosu. 3 część dotycząca prozodii koncentrowała się na pracy nad rytmem, pauzami i akcentami padającymi na ważną część zdania.

warsztaty lektorskie

Na podstawie dwóch tekstów (poetyckiego i informacyjnego), które zostały nagrane przed rozpoczęciem treningu oraz po jego zakończeniu (teksty nie były wykorzystywane podczas ćwiczeń) badacze stwierdzili, że we wszystkich obszarach nastąpiła poprawa.

  • Poprawiła się głośność. Przed szkoleniem większość uczestników czytała teksty bardzo cicho, osłabionym głosem. Po szkoleniu dane wskazywały że średnia głośność głosu zmieniła się z 52 do 76 dB.
  • Znacznie poprawił się również zakres dynamiki, dzięki czemu studenci czytali z większą energią, stanowczością i pewnością siebie.
  • U uczestników (zarówno kobiet jak i u mężczyzn) rozszerzył się zakres wysokości głosu oraz jego maksymalne i minimalne wartości, dzięki czemu przekaz był bardziej wyrazisty po treningu niż przed.
  • Zmniejszyło się też tempo mowy i zwiększyła się liczba pauz, co wniosło pozytywną zmianę, ponieważ dzięki temu teksty brzmiały bardziej zrozumiale i wyraziście.
  • Ponadto, jeśli chodzi o podkreślanie ważnych informacji w tekście, błędy spadły z 80 do 13, po tym jak uczestnicy dowiedzieli się jak kłaść nacisk tylko na ważne słowa, które ułatwiają zrozumienie tekstu.

Badanie wykazało, że odpowiedni trening prowadzi do zdrowego i ekspresyjnego głosu. Trening skutecznie poprawił walory wokalne uczestników.

Autentyczność i bezinteresowne dawanie

Na zakończenie chcę się z Tobą podzielić przemyśleniami dwóch wspaniałych mówców.

Pierwszym z nich jest Jeremey Donovan, który spędził dziesiątki godzin na analizowaniu wybitnych prezentacji. W książce „TED. Jak wygłosić mowę życia” pisze, że najważniejszą cechą znakomitych mówców jest autentyczność. Zaś autentyczność nie wymaga wysiłku. To oznacza, że kluczem do sukcesu, czy to w sali lekcyjnej, czy na scenie konferencyjnej, czy po prostu na „scenie życia” jest odważenie się na bycie sobą.

Drugim z nich jest Simon Sinek, autor książki „Zaczynaj od dlaczego”. Jego przepis na sukces brzmi tak: Kiedy przemawiam, nie oczekuję niczego od nikogo; nie potrzebuję akceptacji, większej liczby obserwatorów na Tweeterze albo „lajków” na Facebooku, nie chcę ubijać interesów ani sprzedawać książek. Występuję zawsze po to, by podzielić się swoją wiedzą. Jeśli słuchaczom się spodoba, nagrodzą mnie oklaskami, co dla mnie jest najlepszym probierzem tego, jak ważne dla nich było to, co im przekazałem.

Jak widać każdy z nas może być charyzmatycznym mówcą! W kolejnym wpisie dowiesz się co robić, aby mówić odpowiednio głośno.

Literatura:

– Niebuhr O, Voße J, Brem A. What makes a charismatic speaker? A computer-based acoustic-prosodic analysis of Steve Jobs tone of voice. Computers in Human Behavior. 2016; 64: 366e382.

– Niebuhr O, Skarnitzl R, Tylečková L. The acoustic fingerprint of a charismatic voice – Initial evidence from correlations between long-term spectral features and listener ratings. 9th International Conference on Speech Prosody 2018; 13-16 June 2018, Poznan, Poland.

– Emma Rodero, Diaz-Rodriguez C, Larrea O. Rodero E. A Training Model for Improving Journalists’ Voice. Journal of Voice 2017; 32(3): 386.e11–386.e19.

– Donovan J. Ted. Jak wygłosić mowę życia. HELION 2016.

Dziękuję za przeczytanie wpisu! Proszę daj znać w komentarzu, czy Ci się podobał i czy był dla Ciebie wartościowy. Jeśli tak, udostępnij go dalej. Dziękuję!!!