Siemię lniane.

Dobre na refluks i nie tylko!

Siemię lniane – dobre na refluks i nie tylko. to roślina bogata w tłuszcze, białka i błonnik pokarmowy. Zawiera duże ilości witamin, a także zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3. Nasiona lnu są bogate w substancje śluzowe, lecytynę, składniki mineralne oraz wolne aminokwasy. Dzięki zawartości dużej ilości składników odżywczych w małej masie produktu len zalicza się do superfoods, czyli superżywności.

Siemię lniane właściwości

Spożywanie siemienia lnianego ma szereg właściwości leczniczych i zapobiegawczych. Wykorzystanie lecznicze nasion lnu było opisywane już w VI wieku przed naszą erą przez medyków greckich i rzymskich w schorzeniach takich jak: zapalenie błon śluzowych, bóle podbrzusza czy biegunka. Współczesne badania wykazały, że wprowadzenie siemienia lnianego do diety:

• zmniejsza ryzyko powstawania chorób sercowo-naczyniowych;

• obniża ryzyko rozwoju nowotworów hormonozależynych, m.in. raka piersi i jajnika;

• obniża lub reguluje ciśnienie krwi;

• obniża ryzyko zachorowania na Alzheimera;

• poprawia samopoczucie kobiet w okresie menopauzy;

• zwiększa uczucie sytości, co sprzyja redukcji masy ciała. (Nawiasem mówiąc dieta zawierająca siemię lniane może wspomagać leczenie i być stosowana w profilaktyce otyłości – ze względu na dużą ilość błonnika pokarmowego);

• ma właściwości antywirusowe;

• chroni organizm przed osteoporozą;

• ma działanie antynowotworowe i redukuje reakcje wolno-rodnikowe. (Z tego względu amerykańska agencja do spraw leków i żywności FDA (Food and Drug Administration) zaleca profilaktyczne spożywanie siemienia lnianego);

• wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu .

Sporo tego… Ale to nie wszystko!

Siemię lniane dobre na refluks

Substancje śluzowe zawarte w siemieniu lnianym mają działanie osłaniające i wspaniale sprawdzają się w dolegliwościach przewodu pokarmowego. Łagodzą podrażniony przewód pokarmowy. Osłaniają ściany żołądka. Zapobiegają zaparciom. Pomagają w leczeniu wrzodów żołądka. Korzystnie wpływają na przemianę materii. A co (dla głosu) najważniejsze… siemię lniane rewelacyjnie wspomaga leczenie refluksu (Dowiedz się więcej na temat refluksu z mojego ostatniego wpisu).

Udowodniono to na szczurach albinosach. Na początku eksperymentu naukowcy sztucznie wywołali u szczurów refluksowe zapalenie przełyku (z ang. reflux esophagitis). Następnie podali im olej lniany – po to, żeby sprawdzić czy złagodzi wywołane zapalenie. Na końcu zwierzęta uśmiercono i przeprowadzono szereg pomiarów. Wyniki pokazały, że tak jak przewidywali naukowcy, podanie szczurom oleju lnianego przyniosło bardzo pozytywne rezultaty. Stan zapalny znacznie zmniejszył się u szczurów, którym podano olej lniany. (Dla porównania – w grupie szczurów, u których również wywołano zapalenie, ale nie podano oleju lnianego – stan zapalny nie uległ zmianie). Dlatego jeśli zmagasz się z refluksem, to oprócz dbania o zdrowy styl życia i dobre nawyki żywieniowe, warto włączyć do diety siemię lniane.

Siemię lniane – do picia (i nie tylko)

Siemię lniane to tani i łatwy przepis na zdrowie – który można stosować w codziennej diecie. Gdzie je kupić? Najlepiej w aptekach lub w sklepach na dziale ze zdrową żywnością. Nie ma większego znaczenia czy kupisz siemię brązowe czy złote – oba rodzaje zawierają podobną ilość składników odżywczych. Natomiast jeśli zastanawiasz się czy kupić siemię mielone, czy w ziarenkach, to zdecydowanie lepiej kupować całe ziarenka, a następnie samodzielnie mielić w domu – np. w młynku do kawy. Po to, aby zapewnić sobie maksymalną ilość wartości odżywczych.

Podobnie jest z olejem lnianym, który należy przechowywać w lodówce – zarówno przed jak i po otwarciu. Miej na uwadze, że kluczową cechą zdrowego i bezpiecznego oleju lnianego jest jego świeżość. Stary olej jełczeje i traci cenne wartości. Zwróć też uwagę na to, że olej lniany powinien być zawsze w ciemnej butelce. Nie należy go wystawiać na światło słoneczne.

Jak stosować siemię lniane? Dla wspomagania błony śluzowej gardła, krtani, żołądka, jelit oraz regulacji pH w przewodzie pokarmowym najkorzystniejsza jest kleista konsystencja siemienia lnianego w postaci kisielu. Taką gęstą konsystencję można przygotować na dwa sposoby.

Kisiel z siemienia lnianego – sposoby przygotowania

  1. Gotowanie: Do garnuszka wlewamy wodę (około 1,5 szklanki) i wsypujemy łyżkę (lub dwie) całych ziarenek siemienia lnianego. (W zależności od tego czy wolisz gęstszą czy rzadszą konsystencję dodaj mniej lub więcej wody; im mniej wody, tym gęstszy kisiel). Gotujemy ok. 15 minut aż powstanie kisiel. Podajemy po przestygnięciu. Możesz wypić wszystko razem z ziarnami lub odcedzić ziarna i wypić kleik. Jeśli lubisz, dodaj sok np. malinowy, wiśniowy, z czarnej porzeczki. Najlepiej domowej roboty.
  1. Zaparzanie: Innym sposobem jest zalanie (jednej lub dwóch łyżek) nasion siemienia szklanką (lub mniej) wrzątku. Zakryj spodkiem, odstaw do przestygnięcia i wypij rano.
Siemię lniane - hummus

Siemię lniane w ziarenkach nadaje się też do spożycia w postaci surowej (jako dodatek do twarożków, sałatek, jogurtów naturalnych, kanapek) oraz jako dodatek do dań i wypieków. Jest świetnym dodatkiem do koktajlu.

Olej lniany natomiast powinien być spożywany na zimno. Nie nadaje się on do smażenia. Pod wpływem wysokiej temperatury i obróbki termicznej traci właściwości zdrowotne. W słynnej diecie dr Budwig zaleca się spożywanie oleju z dodatkiem pełnowartościowego nabiału (np. białego sera).

Jaka dawka jest “bezpieczna”?

Specjaliści zalecają maksymalnie 2 łyżki siemienia lnianego dziennie. Uważa się, że to bezpieczna i jednocześnie “skuteczna dawka” utrzymująca zdrowie. Raczej nie powinno się zwiększać tej ilości – chyba, że pod kontrolą dietetyka, czy lekarza.

Wysoka świadomość pozytywnego wpływu na zdrowie spożywania siemienia lnianego powoduje, że coraz częściej staje się ono składnikiem produktów przemysłu piekarniczego i cukierniczego (chleby, bułki, babeczki). Zdecydowanie warto wybierać te produkty!

Podsumowanie

Jaka dawka jest “bezpieczna”?

1. Siemię lniane zawiera wiele wartości odżywczych. Wspomaga zdrowie na wielu płaszczyznach.

2. Siemię świetnie sprawdza się w leczeniu choroby refluksowej przełyku.

3. Len można stosować na różne sposoby i traktować jako dodatek do koktajli, dań i wypieków. Dla zdrowia przewodu pokarmowego najlepsza jest jednak kleista konsystencja w postaci kisielu.

Czy artykuł był przydatny? Czy miałeś/miałaś szansę przekonać się o korzystnym działaniu siemienia lnianego na własnej skórze? Koniecznie daj znać w komentarzu czy stosujesz siemię lniane w codziennej diecie! A jeśli nie…, to co ciekawa jestem co Cię przed tym powstrzymuje?

Literatura:

• Renu N, Kaithwas G, Ramteke PW et all. Effect of Linum usitatissimum (Linseed/Flaxseed) Fixed oil on Experimental Esophagitis in Albino Rats. Acta Gastroenterol Belg. 2012; 75(3): 331-5.

• Wawryka J, Teodorczyk A, Zdrojewicz Z. Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego. Med Rodz 2017; 20(1): 41-47.

• Ekiert K, Dochniak M. Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek? Piel. Zdr. Publ. 2015; 5(4): 401–408.

• Palka A, Wilczyńska A, Flis M. Wpływ dodatku nasion oleistych na zawartość podstawowych składników odżywczych w koktajlach mleczno-owocowych oraz na ich kwasowość. Probl Hig Epidemiol 2017, 98(4): 334-339.

• Bartkowski L. Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody. CHEMIK 2013; 67(3): 186-191.